Grottflickan.blogg.se

Filosofi, kost, hälsa. Tankar och reflektioner om hur man vill leva och vara.

Alkohol

Publicerad 2013-03-30 14:11:00 i Övrig hälsa

(sätter på Thåström på Spotify, för att ha lite trevlig bakgrundsmusik, men inser snabbt att jag har svårt att tänka då jag samtidigt väldigt gärna vill höra musiken och sjunka in i ett meditativt tillstånd, som passar bra denna gråa påskafton. Så jag stänger av)
 
Jag känner för att göra en liten lista. Jag gillar listor, älskar listor egentligen. Att svart på vitt se helt konkret det man tänker på, det som snurrar runt i huvudet. Innuti huvudet är det ett virrvarr och svårt att sätta fingret på, nedpräntat på papper (dator) ser man klart och tydligt varje enskild tanke. Oavesett om man gör en lista över positiva eller negativa saker, är alltid resultatet positivt. Man får mer struktur, mer rätsida. Det är enklare att tänka smart då, och göra smarta val. Allt som är, är ett resultat av mina egna val. 
 
Denna lista som snurrar runt i mitt huvud just nu, är en för mig väldigt viktig lista. Den handlar om alkoholens vara eller icke vara. 
Alkohol är för mig ett känsligt ämne, och jag vet att jag behöver tid på mig att grubbla färdigt över den punkten. Ibland känner jag mig övertygad om att jag inte vill dricka en droppe till i hela mitt liv, ibland känns det mindre viktigt att ta ett definitivt beslut, att det räcker med att begränsa alkoholen till speciella tillfällen. Av dålig erfarenhet av att försöka eliminera saker och ting ur mitt liv, vet jag att det är bättre att satsa på det andra alternativet. Jag behöver inte kalla mig för nykterist. Däremot kan jag välja att inte dricka. Jag vill upplysa om att det inte är av stenålderskostmässiga skäl som jag överväger att sluta dricka. Det är nånting jag känt ganska så länge, att alkohol inte är något för mig. Jag trivs bättre när jag är nykter, och jag vill kunna utnyttja mina dagar på bästa sätt, inte sova bort dem i bakrus. Jag vill kunna träna vilken dag i veckan som helst, jag vill inte ge mig själv svepskäl till varför det plötsligt är helt ok att svulla i skräpmat (bakfyllemat), jag vill också träffa människor när jag är mig själv. Det känner jag att jag inte är när jag är påverkad av alkohol. 
Jag vet att det är helt upp till mig själv att välja, ja eller nej. Men jag är ännu inte stark nog att säga nej i alla situationer. Jag böjer mig lätt för andras vilja när det gäller att dricka, jag orkar inte att andra ska bli besvikna, jag orkar inte känna mig tråkig... dumt, jag vet. 
 
Därför; min lista över varför jag inte vill dricka alkohol:
 
1. jag tycker inte om någon annan alkohol än öl. (ok Sandra, jag gillar rosévin blandat med Sprite också, men mest för att nästan vad som helst smakar bättre än rödvin!)
2. Jag tycker inte om att vara full.
3. Jag tycker inte om att vara bakfull.
4. Jag tycker inte om att inte kunna träna när jag vill. 
5. jag tycker inte om tanken på att muskler och hjärnceller bryts ner av alkohol.
6. jag tycker om att vara mig själv när jag träffar nya människor. Det kan jag bara vara när jag är nykter.
7. jag tycker inte om att behöva dricka alkohol för att bli modigare, socialare osv. Jag vill vara det hela tiden.
8. alkohol gör mig trött och seg.
9. jag känner att jag är glad, nöjd, och tillfreds med mig själv och med livet, ÄNTLIGEN! Därför känner jag att alkohol bedövar de känslorna snarare än förstärker dem. Inte bra.
 
Många bra argument på den listan. Jag står för varenda punkt. Men jag tror jag behöver mer tid på mig. Jag tror jag kan balansera mitt alkoholintag ganska så tillfredsställande, utan att behöva kalla mig för nykterist. Jag måste bara skaffa mig lite mer råg i ryggen bara, så att jag kan göra som jag vill. Säga nej när jag inte vill dricka, inte kompromissa med mig själv och säga ja bara för att slippa tjat.
 
Önska mig lycka till :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela