Grottflickan.blogg.se

Filosofi, kost, hälsa. Tankar och reflektioner om hur man vill leva och vara.

Födelsedagen!

Publicerad 2013-03-30 09:42:36 i Allmänt

Idag föddes min blogg, Grottflickan. 
 
Syftet med bloggen är att dela med mig av mina idéer, och förhoppningsvis få inspiration från andra, om stenålderskost, träning, och hälsa generellt.
Under ett par år har jag pendlat fram och tillbaka mellan en egen variant av stenålderskost, Lchf och "vanlig" mat. Under de perioder då jag ätit Lchf och stenålder har jag verkligen mått som bäst, både fysiskt och psykiskt. Sedan 3 år tillbaka har jag också tränat regelbundet, vilket bidragit till mitt nuvarande fysiska och psykiska välmående.
 
Min ambition är att vara uteslutande grottflicka, men just nu finner jag det alldeles för svårt. Det är alldeles för många situationer där ute som hade inneburit att jag i sådant fall hade varit tvungen att ta med mig matsäck och dricka ett glas vatten då alla andra myser med mat och dryck. Jag pallar inte 100 procent paleo med andra ord! Mat och dryck är ännu, för mig, allt för förknippat med det sociala och det trevliga, och därför måste jag göra undantag. Ibland. Därför är nog ambitionen snarare en dröm, att sikta mot, men att också se på med nyktra ögon: det är en ganska så orealistisk dröm. Dock försöker jag anstränga mig för att vara "duktig" när jag kan. När jag lagar egen mat till mig själv, när jag äter ute själv, när jag under en trevlig middag i glada vänners lag faktiskt har alternativ som är något sånär stenålder, då väljer jag de alternativen. Jag fungerar som så att jag kan inte unna mig godsaker alldeles för ofta. Därför måste jag välja bort "livets goda". Det är lugnt, jag har fler goda inslag i mitt liv än de som går att äta och dricka. Jag lider ingen nöd bara för att jag måste välja bort kakor, godis och snabbmat ibland, det finns annat jag kan unna mig som också innebär endorfinutlösning i hjärnan!
 
Jag vill äta som en grottflicka eftersom jag är övertygad om att det är den bästa kosten för mig, och miljön. Det betyder att jag bryr mig om matens ursprung. Jag vill stötta köttindustrin och massproduktionen så lite som möjligt, och försöker därför välja vilt kött, ekologiskt kött, närproducerat och småskaligt jordbruk, i den mån det går. Jag vill hellre lägga extra pengar på kvalitetsråvaror, än billiga storpack. De pengarna sparar jag ändå in på att inte köpa snacks. Jag vill konsumera så lite som möjligt, både vad gäller mat och andra varor. För både min egen hälsas skull, och djurens och naturens, känns det bättre för mig att välja att konsumera så få råvaror som möjligt, och de råvaror jag konsumerar ska ha gått igenom så få processer som möjligt. Näringsrik mat i liten mängd, istället för tvärt om. Sluta köpa och äta onödiga livsmedel, så som godis, glass, chips. Det är inte bra för varken mig eller miljön. Det tror jag fungerar bäst i långa loppet. Jag är dock långt ifrån perfekt, och vet att för att kunna stå ut så måste jag tillåta mig själv att göra undantag. Annars skulle jag bli allt för stressad över matens vara och icke vara, och det motarbetar ju hela idén om en sund själ i en sund kropp. Stress undanbedes, tack!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela