Grottflickan.blogg.se

Filosofi, kost, hälsa. Tankar och reflektioner om hur man vill leva och vara.

Lite om socker

Publicerad 2013-04-23 23:10:00 i Allmänt

Det finns en uppsjö av information om ämnet socker. Jag skulle vilja påstå att de allra allra flesta, om inte alla, vuxna svenska människor idag har tagit det för en sanning vid det här laget; socker är inte bra för hälsan. Hur stor mängd som ändå räknas som ok, det varierar däremot från person till person.

Robert Lustig, amerikansk barnläkare med speciellt intresse i bl a barndiabetes och hormoners påverkan på nervsystemet, har blivit en talesman för anti-socker kampanjen. Han går så långt som att säga att socker i allmänhet, och modifierad majsstärkelse (high fructose corn syrup) i synnerhet, är ett gift, vilket i vissas öron låter som en enorm överdrift. Men liksom med t ex tobak och alkohol är det flera studier som visar att det är beroendeframkallande, och att det i för stora mängder ger förödande biverkningar i våra kroppar (precis som tobak och alkohol), så även om ordet gift klingar allt för obehagligt i mångas öron, borde vi iallafall behandla socker med mycket större respekt än vad vi gör idag.

 Lustig blev kändis över en natt i hela den västliga världen, eller iallafall den västliga världens subkultur ”de speciellt intresserade av sockers påverkan på vår hälsa” efter att inspelningen av hans föreläsning ”Sugar – the bitter truth” lanserades på Youtube 2010. Nu har han fler offentliga framträdanden på sin meritlista, och börjar så smått att bli ett känt namn också utanför skaran av speciellt intresserad. Han har framträtt i tv program så som ”60 minutes”, skrivit en New York Times bestseller. Fat Chance: Beating the Odds against Sugar, Processed Food, Obesity, and Disease”, och blivit intervjuad i flera olika tv-program och dokumentärer. I ”Sugar-the bitter truth” förklarar han kortfattat och relativt enkelt ett tema som jag tror annars ter sig så invecklat och oövergripligt att folk flest helt enkelt inte orkar lägga ner energi på att förstå. Dessutom går ju åsikterna, och forskningsresultaten, stick i stäv många gånger. Vem ska man tro på? Lustig presenterar en teori som jag själv väljer att tro på som det mest sannorlika.

Enligt den forskning som han baserar sina uttalande på, är socker, och i synnerhet en form av socker kallad modifierad majsstärkelse, eller high fructose corn syrup på engelska (HGFC), den största orsaken till uppkomsten av välfärdssjukdomar. HGFC är sötare än vanligt vitt socker och ger därför högre insulinpåslag vid förtäring. I USA sötas läsken med HGFC istället för socker då det är en billigare råvara. I Sverige sötas läsk och godis främst med socker, men modifierad stärkelse smyger sig in lite här och var i innehålsförteckningarna. Efter lite research på nätet finner jag att det verkar vara främst modifierad potatisstärkelse som används i Sverige (kanske för att potatis är ett vanligare livsmedel här än majs?), och inte bara i godis, men i hel- och halvfabrikat mat så som potatisprodukter, dressingar mm. Den modifierade stärkelsens ursprung är möjligen oviktigt, det viktiga är att komma ihåg att den betyder socker. Modifierad majsstärkelse används också i Sverige, men inte i lika stor grad som i t ex USA. 

Insulin, leptin, inflammation

Orsaken till sockrets verkan på kroppen är denna: Kolhydraterna i kosten frisläpper hormonet insulin i blodet. Insulinets uppgift är att frakta socker till levern, muskler och fettceller. Äter vi mer socker än vad lever och muskler behöver för att fungera optimalt, lagras överskottet i fettcellerna. Kom ihåg, det är kolhydraterna och proteinerna i maten vi äter som frisläpper insulinet, inte fettet. Dock lagras fettet vi äter också som fett när vi i kombination med fett konsumerar kolhydrater och protein. Det är främst kolhydraterna som får insulinutsöndringen att öka. Ju mer kolhydrater vi konsumerar, ju mer insulin utsöndras i blodet, som lagrar fett i fettcellerna. Insulinet hämmar också ett annat hormon i kroppen, leptin, som fungerar som en hungerreglerare. Den säger till oss när vi är mätta. Fungerar inte den optimalt, känner vi inte av mättnad och vi äter mer av den kolhydratsrika kosten, därav överätning, och då specifikt av kolhydratsrik kost, som leder till fetma.

En annan bieffekt av förhöjda halter av insulin i blodet är kronisk inflammation, som i sin tur leder till igentäppta blodkärl. Vi vet ju alla vad igentäppta blodkärl leder till... När insulinet fraktar runt sockermolekyler i blodet fastnar det proteiner på dem, som gör att kärlväggarna blir skadade, de skaver helt enkelt på kärlväggarna. Då uppstår, enligt kroppens fiffiga sätt att läka sig själv på, en inflammation i kärlväggen. Det är också i denna inflammationen som en del av det kolesterolet vi har i blodet fastnar, eftersom kolesterol är med och bygger upp skadade kärlväggar, och det enbart för att laga skadan som redan är skedd pga för hög kolhydrats/sockerkonsumtion. Det hjälper inte att sluta äta fett och istället höja dosen kolhydrater då kroppen dels kan urvinna kolesterol ur kolhydrater om det skulle vara nödvändigt, dels öka produktionen av det kolesterol som redan skapas naturligt i flera delar av kroppen, eftersom kolesterolet är nödvändigt för flera av kroppens funktioner. Kort sagt: utan sockret, de snabba kolhydraterna, kan kolesterolet färdas fritt i blodomloppet och utföra sina naturliga arbetsuppgifter utan att behöva fastna på kärlväggarna.

Från vad jag kan utläsa på flera sidor på nätet, bl a läkartidningen.se och forskning.se verkar det som att svenskarnas ökande övervikt på senare tid har stannat av, både hos barn och unga, och det är ju väldigt goda nyheter. Den kroniska inflammationen som följd av överkonsumtion av socker kvarstår dock, och den leder till mer än bara fetma.

Svenskarnas sockerförbruk 

Tillbaka till Robert Lustig. Han för en väldigt viktig kamp, enligt mig, eftersom han törs propagera för det han står för utan att låta sig böjas av de påtryckningar han garanterat får från diverse håll, så som andra läkare, forskare, och livsmedelsföretag som har någon form för socker som huvudingrediens i sina produkter. Det som är värt att notera är dock att Lustig mest inriktar sig på fetma. Eftersom kronisk inflammation, som följd av för högt sockerintag, verkar vara en av grundpelarna i alla våra välfärdssjukdomar, så som t ex fetma, tycker jag ändå det är värt att ta upp honom och hans arbete.

Det är amerikanska siffror som Lustig tittar mest på, och enligt den information jag hittat på nätet ligger Sverige bättre till vad gäller fetma. Dock är det ett växande problem, och eftersom vi har en benägenhet att ta till oss den amerikanska kulturen vad gäller mat och dryck, kan vi nog ha de amerikanska siffrorna som ett slags skräckexmpel på vad vi har att vänta om vi inte gör drastiska ändringar i våra livsstilar. Något vi inte ska vara speciellt stolta över är också att vi är det landet i världen som konsumerar mest godis. Vi konsumerar också ca 50 kilo socker per person och år, vilket 3 gånger mer än rekommenderat av Världshälsoorganisationen. Konsumtionen av kolhydrathaltiga livsmedel överhuvudtaget har ökat de senaste 40 åren. Det genomsnittliga sammanlagda intaget av godis, glass och chips har ökat från ca 10 kg per person 1960 till runt 40 kg år 2004. Läskkonsumtionen har under motsvarande tid gått upp från en årlig förbrukning om 20 liter till 90 liter per person. Jag antar att flera av er nu säger stopp och belägg, jag dricker aldrig läsk. Det är inte så konstigt att de flesta inte känner igen sig i dessa siffror som tillsäger att svensken i dagsläget fullkomligt badar i läsk. Man har funnit att kanske en tredjedel av befolkningen står för merparten av läskförbrukningen, vilket skulle innebära att vissa individer har en mycket hög läskkonsumtion. Den som jobbat på en bensinstation under senare tid kan vittna på att det i stort sett är de samma kunderna som dagligen kommer in för att köpa läsk, och godis också för den delen.

Slutligen vill jag avrunda med lite info om socker och depression.  

 De flesta pratar om blodsockrets berg och dalbana när de pratar om sockrets inverkan på humöret. När blodsockret höjs, känner de sig pigga och glada, när blodsocker sjunker känner de sig irriterade och trötta, och för att slippa dessa sistnämnda besvär fyller de på med nytt socker. Det kan avhjälpas genom att skippa sockret helt och hållet, och låta blodsockret stabilisera sig istället för att hela tiden låta det höjas och sänkas i onaturligt stora svängningar. Men den vanan är svår att bryta, speciellt eftersom man får fysiska symptom både när sockret gör sin verkan, en verkan som man som oftast tycker om och vill återuppleva igen och igen, och när abstinensbesvären visar sig: man vill helst fylla på med nytt socker för att slippa känna av abstinensen överhuvudtaget.

När man pratar om socker och depression däremot, pratar man om långt allvarligare problem,vars symptom är långt värre än blodsocker "dippen" man kan uppleva på eftermiddagen. De går heller inte att bota med en bit choklad till kaffet. Flera olika tester visar nu att depression med stor sannorlikhet  kan komma av sockerkonsumtion. För det första; socker dämpar aktiviteten till ett tillväxthormon i hjärnan, BDNF, som är viktigt för hjärncellernas funktion. Bl a är BDNF viktigt för funktionen av vårat minne genom att stimulera hjärncellerna till att skapa nya kontakter med varandra. Studier visar att människor med depression har abnormt låga halter av  detta hormon, vilket i längden också kan leda till att den drabbade delen av hjärnan krymper.                      

För det andra: Studier visar att patienter med onormalt höga värden av C-reactive protein eller CRP ( i sverige kallad sänkan) i blodet, oftare är nedstämda, missnöjda med livet, och går på antidepressiva. CRP mäts genom ett enkelt blodprov  för att fastställa om patienten har en inflammation eller en infektion i kroppen. Höga värden kan tyda på kronisk inflammation. Vad orsakar kronisk inflammation? Jo, bl a SOCKER!

 

Kommentarer

Postat av: Jakob

Publicerad 2013-04-25 20:58:39

Jag som gjort chokladbollar två dagar i rad nu..... dåligt mycket socker i dem...

Svar: yepp, viktigast att man eliminerar det man själv vill. 100 procent sockerfri är nog väldigt svårt, men så mycket som möjligt :)
katarina None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela